Geloof in de polder

BijbelkoranHulde aan het Ikon en Radio Wereldomroep die de site bijbelkoran lanceerden en waar teksten uit de twee boeken vergeleken kunnen worden. Waar sommige weblogs al jaren op wijzen, staat nu mooi samengevat online. Het NRC kopte: “Koran lijkt soms milder dan de bijbel”.
Nu nog duidelijk maken dat de bijbel voortkomt uit een beweging die de joodse bijbel wat milder wilde maken en dat de Koran een jongere versie is van de christelijke bijbel. Om vervolgens alle waanzin die er uit voortvloeide in historisch perspektief op een rijtje te zetten. Waarna iedereen gewoon weer zijn eigen verhaal er van mag maken.

De Eeuwige Fundamentalist: “Het bewijst maar weer eens dat dichterlijke vrijheid het Woord van de Schepper heeft verkracht. Deze historische blunders heben wij rechtgezet. Lees onze folder “Er is maar één Heer” en lees hoe Hij af zal rekenen met allen die dwalen. Het Ikon is gewaarschuwd.”

De dominee in Staphorst: “Wie het internet bezoekt, raakt verdwaald in het doolhof van Sodom en Gomorra. Gelukkig kennen wij hier maar één weg: rechtstreeks van huis naar kerk en weer terug”.

De orthodoxe imam: “Vergelijk geen appels met peren om u tot de fatwa te bekekeren.”

De uitgever: “Prachtig, werkelijk schitterend! Zo zie je maar weer hoe Jezus drie levens gehad schijnt te hebben. We hebben ons beste schrijver uit de stal, Salman Mulisch, de opdracht gegeven nu een boek te schrijven over de negen levens van de Heer. Over de transcedentie van een eenvoudige jongeman die van jood naar christen, naar islamiet via humanisme, spiritualisme en kosmopolitisme uiteindelijk zichzelf hervindt in het asisme. Van as tot as, van stof tot stof. Daartussen is het allemaal leuk, maar het doet er uiteindelijk niet toe.”

De cineast: “Ach, zo zie je maar, je kan er eigenlijk helemaal niks mee. Heel even dacht ik dat er nog wel een Life of Brian and Achmed in zat, die in een existentieel soort Kain en Abel-geworstel elkaar naar het leven staan om daarna vrolijk fluitend te verbroederen. Ik zag al een prachtig eindshot voor me waar de jongens intens tongend in elkaar opgaan. Maar ik heb het wel gehad met die reli-movies over vuistdikke boeken. Nee, ik ga gewoon weer doen waar ik goed in ben: een film met een flinterdun verhaaltje waarin Monique van der Ven in de hemel Jan Wolkers tegenkomt en ze elkaar helemaal suf neuken.”

De dichter (in alle vrijheid):
“Mohamed, Jezus, Boedha, God,
het is allemaal één nat pot.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *