Zeg me wie je bent

GeluidanalyseEindelijk kun je weer op je woord worden geloofd. Dankzij Siemens. Dit bedrijf gebruikte al enige tijd stemherkenning als middel tot identificatie van medewerkers die de helpdeks belden.
Inmiddels
meent Siemens dat deze technologie zo ver is ontwikkeld en zo goed werkt, dat het ook aan 'de consument' beschikbaar kan worden gesteld.

Groot probleem bij heldpdesks blijkt dat mensen hun wachtwoord zijn vergeten. Dat geldt ook bij het gebruik van de pc. Mensen die hun pc hebben beveiligd door hun de toegang tot het besturingssysteem met een wachtwoord te vergrendelen, kunnen nu automtatisch en snel aan nieuwe wachtwoord worden geholpen.
Door niet alleen hun persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, enz.), maar ook hun stem te laten registreren, wordt een vlotte afhandeling aan de helpdesk mogelijk. Je babbelt wat door de telefoon tegen een computer en binnen enkele minuten heb je je nieuwe wachtwoord.
Mooie oplossing voor mensen die last hebben van het
MAHSRO-verschijnsel?

Snel en makkelijk is ook het doel dat Albert Heijn voor ogen heeft bij de introductie van de vingerscan. Aan de kassa betalen met je vingerafdruk. Je kunt he pincode gerust vergeten.
De eerste gebruikers van deze methode zijn enthousiast en maken zich weinig zorgen over eventueel misbruik.
Overigens: dat je vingerafdruk aan slijtage onderhevig is, naar mate je ouder wordt, kan het zoveelste probleem van de vergrijzing worden.

Biometrie is betrekkelijk nieuw. Toch wordt het steeds meer gebruikt. De irisscans en gezichtsscans bij de paspoortcontrole op vliegvelden, het biometrische paspoort dat vorig jaar in Nederland is ingevoerd en nu dan ook de vingerscans en stemherkenning.
De consument lijkt de grootste twee bezwaren (falende tehcniek en inbreuk op de privacy) argeloos terzijde te schuiven. Albert Heijn wordt zonder meer vertrouwd, terwijl gegegevens van de klanten met een AH-bonuskaart gebruikt worden om uitkeringsfraude op te sporen. De Sociale Verzekeringsbank kan bij de grootgrutter controleren of de uitgaven van boodschappen een beetje passen bij het budget van een uitkeringsgerechtigde.
Zal Albert Heijn de recherche ook een handje helpen als die wil weten waar criminelen hun boodschappen doen?

In mei interviewde De Volkskrant de hoogleraar Recht en Informatisering en lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Corien Prins. In dat artikel stelt de hoogleraar dat mensen neigen een bijna grenzeloos vertrouwen in de technologie te hebben. Quote: “Zo zit er achter de toepassing van biometrie een complexe technische wereld. Er worden afwegingen gemaakt waar burgers geen weet van hebben, maar die wel hun positie bepalen”.

Falende techniek kan van een argeloze burger een misdadiger maken. Het koppelen van verschillende databases met persoonlijke gegevens kan gebruikt worden zonder dat de burger er zelf iets van weet. De keuzes die bij het gebruik van al die gegevens worden gemaakt, maakt de burger niet zelf.
Als jij nooit een aanbieding van een verzekeraar in de bus krijgt, zul je blij zijn met het uitblijven van ongewenste reclame. Ben je ook zo blij als je weet dat de verzekeraar bepaalde buurten of mensen met een bepaald inkomen mijdt? Die gegevens heb jij niet geleverd, die haalt de verzekeraar uit bepaalde databases.

Om biometrie ook een aanvaarbaar onderdeel van de burgercontrole te maken, worden ook toepassingen de wereld in geholpen waar de burger voordeel meent bij te hebben.
Nooit meer wachtwoorden onthouden, want met een paar cijfers brabbelen heb je zo een nieuwe. Nooit meer je pincode onthouden, want je betaalt met je vingerafdruk.
Het gemak dient de mens. En voor dat gemak gooit de mens blijkbaar graag zijn privacy te grabbel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *